3. SIKAP TERHADAP PENTAKSIRAN
Definisi pentaksiran :
Pentaksiran merupakan satu proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menginterpretasi maklumat tentang pembelajaran seseorang pelajar bagi sesuatu tujuan.
Konsep pentaksiran :"Sebagai pelajar, anda harus mengambil berat terhadap pentaksiran ."
- Merupakan satu proses dalam pembelajaran.
- Merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menginterprestasi maklumat tentang hasil pembelajaran seseorang pelajar dengan tujuan tertentu.
Tujuan pentaksiran :
- Membaiki pengajaran dan pembelajaran
- Mendapatkan maklumat secara berterusan tentang pengajaran dan pembelajaran.
- Mengukur tahap prestasi seseorang dalam pembelajaran.
- Menilai aktiviti yang dijalankan semasa pengajaran dan pembelajaran.
Pentaksiran terdiri daripada pengukuran, pengujian dan penilaian.
Pengukuran:
Proses untuk mendapatkan penjelasan secara numerik pencapaian pelajar.
Contoh: markah , Ahmad= 47% , Nasran= 89%
Pengujian:
Satu prosedur sistematik untuk menilai perlakuan/tingkah laku/kemahiran/ilmu pengetahuan pelajar dan dijelaskan dengan bantuan skala nombor.
Contoh set soalan untuk mengukur objektif pengajaran: UPSR,PSRA,PT3,SMA,SPMRSM,SPM,STPM dan sebagainya.
Penilaian:
Proses sistematik untuk mengumpul dan menganalisis data bagi menentukan samada objektif yang ditetapkan tercapai dan membandingkan status individu yang dinilai.
2.0 PERSEDIAAN UNTUK PENTAKSIRAN
3.0 TUGASAN INDIVIDU
4.0 TUGASAN BERKUMPULAN
Bergantung kepada objektif penilaian kerja kursus subjek berkenaan.
Penilaian dilakukan dalam tiga bentuk iaitu :
penulisan esei, persembahan dan penulisan reflektif.
5.0 INTEGRITI PELAJAR
- Menyusun jadual belajar dengan baik.
- Membaca dari pelbagai sumber.
- mengumpul dan menganalisis maklumat.
- Membuat nota yang baik.
- Ulangkaji.
- Faham dan hafal nota.
- Menyediakan diri dari segi fizikal dan mental.
Pelajar perlu mengumpul dan menyediakan nota yang baik.
Pelajar hendaklah mengulangkaji perkara yang telah dipelajari.
Pelajar hendaklah membuat dan memahami nota.
Pelajar hendaklah menyediakan perancangan untuk mengulangkaji pelajaran.
Bergantung kepada objektif penilaian kerja kursus subjek berkenaan.
Penilaian dilakukan dalam tiga bentuk iaitu :
penulisan esei, persembahan dan penulisan reflektif.
5.0 INTEGRITI PELAJAR
- Integriti bermaksud keutuhan dan kesempurnaan dari semua aspek yang baik, kejujuran dan ketulusan.
- Integriti amat penting dalam menyelesaikan kerja kursus.
- Idea atau hasil yang dipersembahkan adalah idea yang asli dan bukan diciplak.
Comments
Post a Comment