1. KEMAHIRAN MEMPROSES
MAKLUMAT & PENYEDIAAN BAHAN BERTULIS
Pengenalan :
- Kemahiran penting untuk menggabungkan, mengintergrasikan atau menggabungkan idea-idea pelbagai sumber.
- Mentafsir dan merumuskan hasil yang dianalis melalui prinsip induksi atau deduksi
- Penting dalam membuat sebarang keputusan
1. Menganalisis
Maklumat
Analisis data merupakan
satu proses menggunakan data bagi memberikan maklumat yang berguna untuk
mencadangkan kesimpulan dan menyokong setiap keputusan yang bakal diambil.
Dalam menganalisis data, pelajar perlulah
pastikan bahawa pelajar mempunyai lebih daripada tiga data untuk dianalisis.
Tujuan :
- Menghubungkaitkan fakta
- Mensintesis data
- Membandingkan fakta
- Membaca yang isi tersirat
- Membuat kesimpulan
2.
Mentafsir
dan membuat kesimpulan
Mentafsir maklumat
merupakan satu kebolehan untuk memberi penerangan rasional tentang objek,
fenomena atau pola berdasarkan maklumat yang telah dikumpulkan.
Pelajar boleh mentafsir maklumat berdasarkan
pelbagai data yang telah dikumpulkan melalui pencarian maklumat
sebelumnya.
Terdapat pelbagai tujuan
mentafsir maklumat dan antaranya adalah seperti berikut:
a) Mengesan pola atau corak
yang terdapat berdasarkan maklumat yang diperoleh
b) Menyatakan hubungan di antara maklumat
c) Membuat kesimpulan
berdasarkan data yang dikumpulkan
3.
Menilai
Maklumat
Maklumat yang diperolehi
perlu dinilai kesahihannya terlebih dahulu melalui pelbagai cara seperti:
a)
Perbandingan
fakta dan pendapat
Fakta ialah sesuatu yang diketahui umum, benar, sahih dan
tidak dapat dipertikaikan.
Pendapat ialah pandangan sesorang atau sesebuah pihak
mengenai sesuatu isu.
b)
Tahun
penerbitan dan autoriti
Penting bagi mempertimbankan tahun sumber keran kredibiliti
teori, konse dan model akan berubah. Beberapa sumber yang lama mungkin
ketinggalan zaman.
Autoriti penting untuk mengetahui asal-usul maklumat yg
diperolehi dan menilai samada maklumat tersebut boleh dipercayai ataupun tidak.
Bagi menentukan pengesahan sesuatu maklumat, pelajar perlu
menyemak
i)
Nama
pengarang
ii)
Kelayakan
akademik pengarang
iii)
Karya-karya
yang pernah dihasilkan
iv)
Adakah
pengarang pakar dalam bidang tersebut?
v)
Sumber
penerbitan
4.
Mensintesis
i) Sintesis
melibatkan pengumpulan idea dalam tugasan anlitik.
ii) Tidak
memberi tumpuan kepada satu sumber akademik tetapi lebih kompleks melibatkan
lebih daripada banyak sumber.
iii)
Mensintesis
adalah peringkat menggabungkan unsur yang berlainan untuk mengahsilkan satu
gambaran yang menyeluruh.
iv)
Maklumat
yang disintesis dgn baik akan menjadi suatu bahan bacaan lebih mudah difahami.
Langkah-langkah
untuk mensintesis :
a) Baca bahan
sumber
b) Buat catatan
dari setiap sumber menggunakan perkataan sendiri
c) Gunakan
sekeping kertas kosong dan buat grid menggunakan satu kotak untuk setiap sumber
mengikut pengarang dan maklumat
d) Lengkapkan
grid dengan membuat bullet untuk idea-idea utama dari setiap sumber
e) Tunjukkan
sintesis secara bertulis dan beri pendapat dan rumusan sendiri.
f) Cari tema
yang biasa dan kenal pasti hujah-hujah daripada setiap pengarang
g) Berikan
hujah sendiri dengan menggunakan perenggan baru untuk setiap hujah baru
Comments
Post a Comment